Wybrane metody i narzędzia wykorzystywane w naszych sesjach coachingu:
Koło życia
Narzędzie pomagające określić obszar życia, nad którym Klient chciałby popracować. Klient określa poziom satysfakcji w każdej z ośmiu kluczowych dziedzin życia (np. praca, pieniądze, środowisko życia, rozwój osobisty, zdrowie i wypoczynek, wspólnota, rodzina, życie duchowe), a następnie decyduje, gdzie chciałby podnieść poziom swojego zadowolenia
Koło pracy
Narzędzie analogiczne do koła życia, lecz skupiające się na satysfakcji z pracy zawodowej. Klient ocenia takie obszary, jak: przywództwo, rozwiązywanie problemów, zarządzanie czasem, praca zespołowa, zarządzanie zmianą, delegowanie zadań, komunikację, ustalanie budżetu, itd. i poszukuje rozwiązań, które pomogą mu zwiększyć satysfakcję z pracy.
SMART
Formułę SMART stosuje się najczęściej do wyznaczania celów w projektach i przedsięwzięciach, ale sprawdza się również w coachingu.
Formuła SMART pomaga wyznaczyć cel wg następującej zasady:
- Konkretny i przejrzysty (Specyfic and clear),
- Mierzalny (Measurable),
- Osiągalny (Attainable, Achievable),
- Realny (Relevant),
- Określony w czasie (Time dimensioned).
Model Dilts’a
Metoda, która poprzez analizę obszarów funkcjonowania danej osoby (od środowiska po duchowość) i zaprowadzenie harmonii pomiędzy nimi, ma na celu wzrost jej efektywności i motywacji. Narzędzie skupia się na obszarach takich jak: środowisko (otoczenie), zachowania, zdolności, przekonania, wartości, tożsamość, duchowość, misja. Koncepcja zakłada, że zachowanie harmonii pomiędzy poszczególnymi sferami zapewnia powodzenie w działaniu i motywację. Natomiast brak harmonii stanowi przeszkodę do pełnego wykorzystania swoich możliwości i zasobów, prowadząc do frustracji, wypalenia i zniechęcenia. W myśl tej zasady osoba, mająca predyspozycje do tworzenia innowacyjnych rozwiązań, ale nieuważająca innowacji za rzecz istotną, nie będzie realizowała wielu swoich kreatywnych pomysłów.
Metoda Walta Disney’a
Metoda kreatywnego podejścia do problemu/zadania przypisywana Waltowi Disney’owi. Pozwala ona spojrzeć na dane zagadnienie z trzech różnych perspektyw:
- Marzyciela, który projektuje w swojej wyobraźni najlepsze z możliwych rozwiązań/scenariuszy,
- Krytyka, doszukującego się wad, zastrzeżeń, analizującego i podchodzącego do sprawy z dużą dozą sceptycyzmu,
- Realisty – z dystansem oceniającego rzeczywiste warunki otoczenia i faktyczne możliwości rozwiązania problemu.
Metoda ,, Sześciu Kapeluszy” de Bono
Stanowi ona jedną z rozszerzonych wersji Metody Walta Disney’a i ma na celu zobrazowanie, jak różnorodne i kreatywne pomysły przychodzą nam do głowy.
Kapelusze mają znaczenie symboliczne i oznaczają różne podejścia do danego zagadnienia:
- Kapelusz czerwony wyraża wszystkie towarzyszące danemu problemowi uczucia i emocje bez względu na ich zasadność i intensywność.
- Kapelusz biały to obiektywne, logiczne i neutralne informacje/punkt widzenia oparte na faktach i liczbach pozbawione subiektywnych opinii czy własnych interpretacji.
- Kapelusz czarny symbolizuje słabe, negatywne i potencjalnie niebezpieczne aspekty sprawy – ale tylko w ujęciu obiektywnym.
- Kapelusz żółty to odniesienie do pozytywnych aspektów zagadnienia, identyfikowany jest z postawą pozytywną.
- Kapelusz zielony symbolizuje kreatywność – po włożeniu go na głowę należy świadomie poszukiwać jak najlepszych rozwiązań, zmian i różnych podejść do sprawy, nie zadowalając się pierwszym, które przyszło do głowy.
- Kapelusz niebieski służy do poukładania procesu myślowego i wszystkich wypracowanych w poprzednich etapach wniosków/rozwiązań; ostatni kapelusz ma ułatwić organizację całego procesu i czuwanie nad jego efektywnym przebiegiem.
SCORE
Narzędzie, którego zadaniem jest ułatwienie pokonywania trudnych sytuacji i dokonywanie zmian. Zastosowanie tego modelu polega na zebraniu minimalnej ilości informacji z kilku obszarów związanych z problemem (symptomy, przyczyny, cele, zasoby, skutki), które umożliwią przeprowadzenie zmian.
GROW
Model GROW to proste narzędzie, które ułatwia osiąganie celów zawodowych. Jego zadaniem jest wyznaczanie celów i opracowywanie strategii, ułatwiającej ich realizację. Metoda ta polega na omówieniu czterech aspektów, dzieki którym znacznie łatwiej będzie się nam zbliżyć do określonego sobie celu. Sprawdza się w wielu sytuacjach, zarówno tych prywatnych, jak i zawodowych. Akronim GROW oznacza Goal – cel, Reality – rzeczywistość, Obstacles/Option – przeszkody i opcje, Way forward/What’s next – naprzód, co następne.
Wzloty i upadki
Metoda, która pozwala na zapoznanie się z doświadczeniami danej osoby w rozwoju oraz w jej konkretnych umiejętnościach. Dzięki niej można sprawdzić jakie sukcesy stoją za taką osobą, a jakich doznała porażek w radzeniu sobie z określonymi zadaniami.
Matryca projektowania celów
Matryca służy do tworzenia wizji i wyznaczania celów lub analizy potrzeb rozwojowych. Sprawdza się w przypadku osób z dużą ilością celów, umożliwiając ich uporządkowanie poprzez weryfikację ilości wkładu koniecznego do ich realizacji. Dzięki temu powstaje jasny obraz działania: obiektywnego wyboru ważniejszych celów, zamiany problemów w cele, analiza dotychczasowej drogi rozwoju i wskazanie obszarów do dalszej pracy.
Matryca Eisenhowera
Kwadrat Eisenhowera wykorzystuje się do pracy z osobą, mającą trudności z zarządzaniem czasem. Dzięki podziałowi matrycy na cztery części można uporządkować codzienne zadania ze względu na ich pilność i ważność (pilne i niepilne, ważne i nieważne). Zadania pilne muszą zostać wykonane natychmiast (np. usuwanie awarii). Zadania ważne są bardzo istotne do realizacji celów zawodowych i prywatnych, a ich wykonanie przybliża Klienta do osiągnięcia celu. Matryca ułatwia modyfikację nawyków i usprawnia zarządzanie sobą w czasie.