Rekrutujemy specjalistów
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Wszędzie
Search in posts
Search in pages
Sklep
Szkolenia
Doradztwo personalne
Oferty pracy

Krytyka pracodawcy w internecie, a anonimowość

W wielu firmach są obecne osoby, które na różnego rodzaju portalach opiniotwórczych, zamieszczają niezbyt przyzwoite komentarze i opinie na temat swojego miejsca pracy. I choć każdy pracownik ma prawo do wyrażania krytyki wobec swojego pracodawcy, to istnieje jednak granica, po której przekroczeniu właściciel będzie mógł zwolnić taką osobę.

Między konstruktywną krytyką szefa a typowym i niesmacznym hejtem skierowanym w dobro firmy, istnieje znaczna różnica, która może przesądzić o tym, czy i jakie konsekwencje zostaną wyciągnięte wobec osoby zamieszczającej wpis w sieci. Wielu ludzi ciągle jest przekonana o tym, że internet daje pełną anonimowość, a nie jest to prawdą.

Kobieta z telefonem komórkowym z głową schowaną w chmurkach z komentarzamiCzy po godzinach pracy nadal reprezentujesz swoją firmę?

Niechlubne wpisy w social mediach, zamieszczane przez pracowników, którzy w swoich profilach prywatnych posiadają informację o firmie, w której są zatrudnieni. Pracownicy często są dzisiaj utożsamiani z firmami, w których pracują, również po godzinach pracy. Wpisy w internecie osoby o kontrowersyjnych poglądach mogą źle wpłynąć na wizerunek firmy, w której dana osoba pracuje. Nie zawsze będą to poglądy, które podzielają współpracownicy, szef, a co najgorsze – klient.

Jakiś czas temu jeden z pracowników Poczty Polskiej został zwolniony dyscyplinarnie, właśnie przez swoją działalność w internecie. Ów pracownik za pośrednictwem portalu Facebook, wyraził swoje zdanie dot. trwającej w Ukrainie wojny, poprzez jasne wyrażenie poparcia dla rosyjskiej strony konfliktu. Oczywiście spadła na niego duża fala krytyki, a pracodawcy nie spodobało się to, że osoba o takich poglądach identyfikuje się w swoim prywatnym profilu z jego przedsiębiorstwem. Koniec końców pracownik ten został zwolniony.

Pracodawca nie może kontrolować swojego pracownika poza godzinami jego pracy i na bieżąco monitorować jego działalności na prywatnych profilach w sieci. Z drugiej strony, obowiązkiem zatrudnionego jest dbałość o dobre imię swojego pracodawcy. Z każdych szkodliwych działań w kierunku firmy, pracodawca może wyciągnąć konsekwencje dyscyplinarnie i zazwyczaj są to przypadki, które są rozpatrywane indywidualnie.

Czym jest employee advocacy?

Celem employee advocacy jest budowanie marki firmy za pomocą osób, które w niej pracują. Pracownik staje się swego rodzaju ambasadorem swojej firmy i reprezentuje jej markę również na zewnątrz. Wyobraź sobie pracownika firmy zajmującej się produkcją okien i drzwi, który po godzinach pracy udziela się na forum internetowym o tematyce stolarki okiennej. Czy pisząc nieprzychylne komentarze dot. produktów swojej firmy i odradzając ich zakupu innym, pomaga on swojemu pracodawcy? Oczywiście, że nie.

Okazuje się, że pracownik ma znaczny wpływ na kreowanie wizerunku swojej firmy i często jest tak, że klient ma pierwszy kontakt z daną firmą właśnie dzięki takim osobom. Klient, czy kandydat nie zawsze będzie do końca ufał informacjom na stronie internetowej, a zamiast tego bardziej wiarygodna będzie dla niego opinia znajomych, którzy pracują w danej firmie. Dlatego budowanie marki poprzez wizerunek pracownika ma dziś tak duże znaczenie.

Masz pytania? Napisz do nas!


Zapisz się na newsletter!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Illustro Doradztwo s.c. Grzegorz Rippel & Anna Marcichowska-Kotas i zapoznałem/am się z Polityką Prywatności.