Rekrutujemy specjalistów
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Wszędzie
Search in posts
Search in pages
Sklep
Szkolenia
Doradztwo personalne
Oferty pracy

Core Business, czyli główna działalność firmy

Firmy będą bardzo mocno koncentrować się na utrzymaniu swoich kluczowych obszarów działalności (core business) i redukcji działań inwestycyjnych w nowych dla nich segmentach. Wiele inwestycji zostaje wstrzymanych – np. deweloperzy wstrzymują nowe inwestycje, firmy produkcyjne wstrzymują się z zakupami nowego parku maszynowego.

Dywersyfikacja działalności jest traktowana już nie jako źródło nowych przychodów czy dodatkowe zabezpieczenie dotychczasowych wpływów finansowych na konto, ale często stanowi pierwszy krok do całkowitej zmiany profilu działalności ze zbyt ryzykownej i mało przewidywalnej na biznesy bardziej stabilne. Chociaż w obecnych czasach hasło „stabilny biznes” to raczej święty graal.

Mój drogi pracowniku…

Dłonie trzymające telefon i długopis przy stanowisku biurowym przed laptopem i wydrukowanej kartce z wykresami

Drugim widocznym trendem jest walka z rosnącymi kosztami prowadzenia firm. Przedsiębiorcy muszą odpowiednio zarządzać swoimi środkami w stosunku do podwyżek płac i innych oferowanych przez swoje firmy benefitów dla pracowników, szczególnie dla tych kluczowych. Pojawi się duży nacisk na kreowanie atrakcyjnego wizerunku firmy jako miejsca pracy. Pracodawcy będą musieli dostosować się do oczekiwań pracownika. Chodzi tutaj o takie aspekty jak elastyczny czas pracy, czy możliwość pracy zdalnej.

Nie wszyscy przedsiębiorcy to wytrzymają (finansowo i mentalnie) i wiele firm będzie albo zwalniać pracowników – co już miało miejsce w przypadku firm produkcyjnych np. z branży budowlanej – lub wręcz zamykać biznesy. To ostatnie jest już widoczne chociażby w branży gastronomicznej, gdzie wielu właścicieli restauracji przetrwało czas pandemii, jednak wobec dramatycznego wzrostu kosztów chociażby energii czy ogrzewania nie jest w stanie dalej funkcjonować. Podniesienie cen swoich produktów w związku z rosnącymi kosztami prowadzenia biznesu nie załatwiłoby sprawy w każdym lokalu gastronomicznym, gdyż istnieje jakaś granica, która w pewnym momencie przestałaby być opłacalna dla klientów.

Pojawi się konieczność coraz większego otworzenia się firm na pracowników zza granicy, a kluczową przyczyną jest demografia polskiego społeczeństwa i po prostu brak pracowników. Kierunki napływu pracowników to już nie tylko Ukraina, ale także coraz to bardziej odległe kraje typu Gruzja, Mołdawia, Wietnam. To będzie wymagać świadomego zarządzania różnorodnością w firmach. Do tej pory w wielu firmach osiągnięciem jest wypracowanie modelu współpracy w ramach różnic międzypokoleniowych (z powtarzanym w kółko haśle o konflikcie między pokoleniami  X, Y i Z), teraz konieczna stanie się praca nad różnicami międzykulturowymi.

Pożyczam, nie kupuję!

W związku z niepewną sytuacją materialną (najpierw pokiereszowane portfele pandemią, teraz inflacją) wśród wielu osób-konsumentów widoczny będzie trend do unikania „mrożenia” pieniędzy (własnych czy pożyczonych z banku) w rzeczy materialne „na stałe”. Stąd rosnąca popularność różnego rodzaju wynajmów, abonamentów i innych form użytkowania rzeczy, ale w sposób nie wymagający od klienta ich kupna (co często jest po prostu niemożliwe ze względu na wysoką cenę zakupu), a dający możliwość w miarę szybkiego i mało kłopotliwego rozstania się z np. samochodem w momencie, gdy nie będzie użytkownika stać na jego utrzymanie. Tak więc rzecz oczywista od wielu lat dla przedsiębiorców jak np. leasing, dziś staje się coraz bardziej popularny także dla osoby nie będącej na tzw. działalności gospodarczej.

Czujesz, że Twoją firmę dopada kryzys? Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą i znajdziemy rozwiązanie, aby Ci pomóc!

Pozostajemy na łączach, czyli praca zdalna

Kolejnym trendem, który będzie się rozwijał jest praca zdalna, co od wielu już lat widać w branży IT. Dla specjalistów z tej dziedziny nie jest to żadna nowość. Przez pandemię (trochę z przymusu) wielu z nas zostało zmuszonych do przeskoku technologicznego (a zarazem mentalnego) w wykorzystaniu rozwiązań typu telekonferencje, zarządzanie zespołami wirtualnymi, itd. Niesie to wiele konsekwencji dla samego pracownika, jak i jego firmy – i to zarówno dobrych (np. oszczędność czasu na dojazdy dla pracownika, niższe koszty utrzymania biura dla firmy), jak i niestety złych (rozluźnienie więzi pomiędzy pracownikami, alienacja i wzrost podatności na depresje).

Praca zdalna na pewno już z nami zostanie i w wielu branżach będzie codziennością, a przepisy z nią związane zostały już nawet uwzględnione w polskim prawie pracy.

To czym Ty się właściwie zajmujesz?

Pojawią się również nowe zawody związane przede wszystkim z ekologią, optymalizacją kosztów funkcjonowania firm czy zarządzania energią w przedsiębiorstwach.  Może więc śmieszyć dość popularne zajęcie w USA, jakim jest „wyprowadzacz psów”, ale świadczy ono o dobrostanie finansowym…

W Polsce raczej bardziej popularnym zajęciem będzie „doradca finansowy, specjalizacja – wychodzenie ze spirali kredytów”…, ale zapewne operator dronów czy doradca ds. kryptowalut też będzie miał sporo pracy.

Co możesz zrobić, aby nie zmarnować kryzysu?

Zmartwiony mężczyzna, stojący na sali szkoleniowej przy flipcharcie

„Nie pozwól, aby dobry kryzys się zmarnował” – tak mawiał Winston Churchill. Trudne czasy motywują do szukania rozwiązań, a wiadomo, że nic tak nie rozleniwia (także przedsiębiorców) jak spokój i przekonanie, że już zawsze będzie dobrze.

Po pierwsze – warto jest zastanowić się nad swoim biznesem. Czy masz produkt i usługę, która przetrwa? Której potrzebują klienci? Może to świetna okazja do znalezienia nowych rynków, nowych sposobów dystrybucji? Zobacz, jak wiele pojawiło się doskonałych pomysłów biznesowych w pandemii – choćby w branży szeroko rozumianego zdrowia i profilaktyki.

Po drugie – zadbaj o swoje finanse. W dobie obecnego kryzysu, obniżanie kosztów (zakrawa na żart w kontekście rachunków za energię elektryczną, czy gaz) jest niewątpliwie łatwiejsze do przeprowadzenia, niż w sytuacji gdy wszyscy mamy pełne brzuchy. Kiedy firma zaczyna tonąć, to nie ma innej alternatywy niż redukcja kosztów, w związku z czym wszyscy, którym zależy na przetrwaniu firmy, włączają się w tę akcję i to doskonały test na sprawdzenie lojalności i zaangażowania pracowników oraz zbudowanie ducha walki wśród załogi. Pod warunkiem, że jesteś kapitanem, który pozostaje na mostku kapitańskim, a nie ucieka na widok wynurzającej się góry lodowej, którą są problemy.

Masz wrażenie, że Twoja firma mogłaby funkcjonować lepiej? Skontaktuj się z nami, a znajdziemy dla Ciebie najlepsze rozwiązanie!


Zapisz się na newsletter!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Illustro Doradztwo s.c. Grzegorz Rippel & Anna Marcichowska-Kotas i zapoznałem/am się z Polityką Prywatności.