Nasze usługi związane z HR prowadzimy w oparciu o zaawansowane narzędzia diagnozy kompetencji pracowników. Jednym z nich jest Extended DISC.
System Extended DISC jest zestawem narzędzi, które w efektywny sposób wspierają wszelkie decyzje związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi w Waszej firmie. Dzięki tym narzędziom jesteśmy w stanie przeprowadzić analizę potencjału talentów, które tkwią w jednostkach, a także zachowań członków całych zespołów, czy nawet działów w danej organizacji. Dobrze dobrany i odpowiednio zmotywowany do pracy zespół jest kluczem w drodze do osiągnięcia sukcesu firmy. Ludzie przychodzą do firm z powodów tkwiących w samych firmach: prestiż nazwy, branża, ciekawa oferta pracy, możliwości rozwoju i wiele innych. Jednocześnie badania wskazują, że w 80% przypadków pracownicy nie opuszczają swoich firm, tylko swoich menedżerów. Najczęstszym powodem są niedoskonałości szefów – braki kompetencji przywódczych: zła komunikacja, nierozwijanie ludzi, nieumiejętne zarządzanie. Tracą na tym ludzie i firmy. Co ważne – często faktyczne niedociągnięcia w tej mierze nie wynikają z braku samych umiejętności, ale z niedopasowania stylu działania szefa i samego zespołu do naturalnych cech pracowników.
Wiele obecnie stosowanych narzędzi, badających ludzkie zachowania, opiera się na pracach Carla Gustava Junga, znanego szwajcarskiego psychologa oraz psychiatry. Ich podstawą jest podział zachowań ludzi na cztery główne style określane jako: Dominacja, Wpływ, Uleganie, Zgodność. Od skrótu ich angielskich nazw pochodzi powszechnie używany termin DISC. Jednocześnie trudno oczekiwać, aby tak podstawowy model mógł efektywnie służyć do opisu zachowań ludzi w dzisiejszym skomplikowanym i wieloznacznym świecie. Miarodajne, wiarygodne, a także praktycznie użyteczne wyniki, daje analiza stylów zachowań dokonywana przy pomocy bardziej precyzyjnych narzędzi opartych na modelu Junga – jednym z najbardziej rozwiniętych i kompleksowych jest model Extended DISC.
Styl D (Dominance) – oznaczony kolorem czerwonym. Pracownik, u którego styl dominujący mocno wyróżnia się od pozostałych jest osobą, która łatwo podejmuje decyzje. Cechuje go skupienie na osiągnięciu swojego celu, a rywalizowanie z innymi dodają mu motywacji do dalszego działania. W roli szefa, taka osoba bywa despotyczna, natomiast jako pracownik przyjmowanie krytyki od innych przychodzi z trudem.
Styl I (Influence) – oznaczony kolorem żółtym. Pracownik o takiej osobowości to dusza towarzystwa, dla którego priorytetem jest dobra atmosfera w zespole. Podczas codziennej pracy stara się inspirować swoich współpracowników i bije od niego optymizm. Czasami jednak taka osoba może zapomnieć o niektórych istotnych detalach, ponieważ zbyt mocno skupia się na szerszej perspektywie.
Styl S (Steadiness) – oznaczony kolorem zielonym. Taki pracownik cechuje się cierpliwością i systematycznością, a w swoich obowiązkach postępuje ostrożnie oraz rozważnie. Na pewno sprawdzi się jako znakomity słuchacz, preferując rozmowy we dwoje. Jest to osoba, która wzbudza zaufanie wśród współpracowników.
Styl C (Compliance) – oznaczony kolorem niebieskim. Pracownik o takiej osobowości lubi mieć wszystko szczegółowo zaplanowane, a jego koncentracja na detalach może sprawić, że traci on szersze spojrzenie na niektóre sprawy. Taki człowiek będzie dokładny, pedantyczny i zdyscyplinowany. Stawia głównie na konkrety, dlatego nie będzie wdawał się w dyskusje dotyczące poglądów, czy opinii. Komunikacja pisemna to rodzaj kontaktu, który jest preferowany przez takie osoby.
Wszystkie te style tworzą razem czterostrefowy model zachowań DISC.
Model powstał w latach 90. XX wieku w Finlandii i pozwala zidentyfikować 160 różnych kombinacji typów zachowań. Podstawowe jego założenia (będące równocześnie istotnymi i ważnymi zaletami tego modelu) to:
- Obserwacja oraz analiza zachowań (nie bada osobowości)
- Nie służy klasyfikowaniu ludzi na dobrych / złych, nie mierzy ich inteligencji, czy wiedzy
- Nie wprowadza podziałów, nie określa stylów jako lepszych / gorszych.
Mając na uwadze różnorodne sytuacje biznesowe, w jakich znajdują się obecnie zespoły i firmy oraz pamiętając o wspomnianych na wstępie powodach słabości zespołów i ich szefów można przedstawić zastosowania modelu Extended DISC i korzyści wynikające z jego zastosowania. Model w praktycznym ujęciu jest w pełni zintegrowanym pakietem kilkunastu narzędzi diagnostycznych. System wykorzystuje jednorodną terminologię, eliminując konieczność uczenia się nowych pojęć przy używaniu kolejnych narzędzi.
Extended DISC umożliwia zarówno przeprowadzenie analizy indywidualnej pracownika, jak i analizy zespołu pracowników. W ujęciu indywidualnym, narzędzie diagnozuje naturalny styl zachowania pracownika, jego styl komunikacji i sposób podejmowania decyzji, a także mocne strony pracownika, czy czynniki motywujące i demotywujące. Po wykonanym teście potrafimy również wskazać potencjalne obszary do poprawy. Natomiast, jeśli chodzi o analizę większej grupy osób, narzędzie optymalizuje pracę zespołu, dostarcza informacji na temat: mocnych i słabych stron zespołu, naturalnego stylu zachowania, jest punktem wyjścia do wszelkich decyzji takich jak: dopasowanie zadań, efektywniejsze kierowanie i skuteczniejsza komunikacja.