Rozwiązywanie konfliktów

Opis i cel szkolenia

Głównym celem szkolenia jest zapoznanie uczestników ze specyfiką konfliktu, charakterystycznymi zachowaniami jednostek i zespołów w konflikcie, oraz wytrenowanie określonych schematów własnych zachowań w sytuacjach konfliktowych i nauka panowania nad emocjami towarzyszącymi sporom.

Cele  szczegółowe szkolenia:

  • Pogłębienie wiedzy na temat technik komunikacji interpersonalnej przydatnych w rozwiązywaniu konfliktów
  • Rozwój umiejętności stosowania skutecznych technik komunikacji w relacji z klientem wewnętrznym
  • Autodiagnoza własnych umiejętności komunikacyjnych
  • Udoskonalenie własnej asertywności
  • Rozwój umiejętności radzenia sobie ze stresem w sytuacjach konfliktowych.

Korzyści ze szkolenia

Uczestnicy szkolenia nabędą umiejętności zastosowania metod i technik rozwiązywania sytuacji konfliktowych, skutecznego zarządzania konfliktem, efektywnego komunikowania się w sytuacji konfliktu, umiejętnego formułowania problemu, wykorzystania umiejętności zarządzania stresem, emocjami oraz asertywnymi technikami w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych. Szkolenie odbywa się w formie warsztatowej, z wykorzystaniem ćwiczeń, podczas których odtwarza się sytuacje związane z uświadomieniem sobie istnienia konfliktu, jego zrozumieniem oraz rozwiązaniem.

Po zakończeniu warsztatów uczestnicy poprawią oraz nabędą umiejętności

  • przewidywania i rozpoznawania konfliktu w początkowym stadium
  • identyfikowania przyczyn konfliktów
  • sprawnego własnego funkcjonowania w sytuacji konfliktowej
  • efektywnej współpracy
  • obiektywnego uczestniczenia w konfliktach
  • prawidłowego formułowania informacji zwrotnych
  • odczytywania mowy ciała
  • aktywnego słuchania rozmówcy
  • zrozumiałego prezentowania swoich argumentów
  • kreowania postawy asertywnej
  • wykorzystywania sytuacji trudnych do znajdywania nowych rozwiązań
  • redukowania agresji
  • rozpoznawania pułapek oraz eliminowania najczęściej popełnianych błędów w rozwiązywaniu konfliktów

Program szkolenia

  1. Konflikt |2 godz.|
  • Symptomy i przyczyny konfliktu
  • Struktura i przebieg konfliktu
  • Oznaki porozumienia – jak je wykorzystywać?
  • Konsekwencje konfliktów
  1. Komunikacja interpersonalna w aspekcie sytuacji konfliktowych |2 godz.|
  • Właściwa komunikacja jako podstawa kształtowanie prawidłowych relacji
  • Techniki skutecznej komunikacji interpersonalnej w sytuacji konfliktu
  • Skuteczne działanie w konflikcie – rozpoznawanie strategii zachowania się w konflikcie, indywidualny wybór strategii działania
  • Kształtowanie poczucia własnej wartości i stabilnej samooceny jako podstawa skutecznego działania w konflikcie
  • Analiza błędów komunikacji i ich wpływ na nieprawidłowy przebieg rozwiązania konfliktu
  1. Strategie kreatywnego rozwiązywania konfliktów |2 godz.|
  • Zmiana pozycji percepcyjnej
  • STK – skuteczne techniki asertywne
  • Konstruktywna krytyka
  1. Metody konstruktywnego rozwiązywania konfliktów |3 godz.|
  • Wpływ stylu rozwiązywania konfliktu na efektywną współpracę
  • Zasady konstruktywnej krytyki – sprawna komunikacja, jako narzędzie do rozwiązywania konfliktów
  • Metody budowania zaufania i zapobiegania konfliktom w zespole i w relacji z Klientem wewnętrznym
  • Skutki nieefektywnych sposobów rozwiązywania konfliktów na współpracę w zespole i w całej organizacji
  • Partnerskie rozwiązywanie konfliktów
  1. Techniki komunikacyjne w sytuacji konfliktu |1 godz.|
  • Psycholingwistyka (wpływ słowa na system nerwowy odbiorcy)
  • Kody ekspresji ciała i emisja głosu (wpływ sygnałów na emocje)
  • Metafora – w jaki sposób wykorzystać jej siłę?
  1. Trening komunikacji niewerbalnej w sytuacji konfliktowej |1 godz.|
  • Mowa ciała
  • Intonacja
  • Tempo mówienia
  1. Analiza błędów komunikacji i ich wpływ na nieprawidłowy przebieg rozwiązania konfliktu |2 godz.|
  • Agresja- jak zastąpić agresję innych, konstruktywnymi zachowaniami?
  • Złość – sposoby konstruktywnego wyrażania złości
  • Trening konstruktywnego radzenia sobie ze stresem i negatywnymi emocjami w sytuacjach konfliktowych
  1. Mediacje jako narzędzie rozwiązywania konfliktów |3 godz.|
  • Przebieg procesu mediacji, monolog mediatora, etapy postępowania mediacyjnego
  • Zasady mediacji, metody i techniki mediacyjne
  • Rola i zadania mediatora
  • Charakterystyka sytuacji trudnych w mediacji (sytuacja impasu, neutralizowanie konfliktu, nierównowaga sił, manipulacje) oraz nabycie umiejętności radzenia sobie w powyższych sytuacjach
  • Praca nad porozumieniem, nabycie umiejętności konstruowania ugody mediacyjnej
  • Zalety mediacji, korzyści dla stron biorących udział w mediacji

Metody szkoleniowe

Miniwykłady wprowadzające w dane zagadnienie, prezentacja szkoleniowa w PowerPoint, testy i ćwiczenia indywidualne, symulacje grupowe i dyskusja moderowana, trening umiejętności- ćwiczenia indywidualne i analiza doświadczeń uczestników. Szkolenie przyjmie metodykę warsztatów aktywizujących uczestników do działania i nabywania nowych umiejętności przede wszystkim w drodze ćwiczeń. Metody aktywizujące uczestników (symulacje, dyskusje, trening umiejętności) zajmą 80% czasu zajęć.  Pozostała część warsztatów to zagadnienia teoretyczne wprowadzające w metody aktywne.

Kontakt ws. szkolenia

Magdalena Kondziela

Magdalena Kondziela

specjalista ds. szkoleń

tel. 77 44 28 554
tel. kom. 698 489 789
magdalena.kondziela@illustro.pl