Nauka twórczego i pozytywnego myślenia

Opis i cel szkolenia

 

  • Poznanie zasad i czynników kreatywnego działania
  • Rozwijanie umiejętności kreatywnego myślenia
  • Uświadomienie znaczenia takich umiejętności człowieka, jak przedsiębiorczość, zdolności komunikacyjne oraz kreatywność, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, rozwoju i konkurowania każdej Organizacji
  • Wykazanie się zdolnościami komunikacyjnymi, kreatywnością i umiejętnościami pracy w grupie
  • Poznanie sposobów identyfikacji problemów i wyznaczania celów
  • Nauka przełamywania ograniczeń, zmierzająca do kreowania twórczych rozwiązań problemu
  • Ukształtowanie zdolności pomyślnego wprowadzania w życie podjętych decyzji

Szkolenie pomoże Uczestnikom wykreować twórcze postawy i rozwinąć umiejętności, dzięki którym będą oni łatwiej rozwiązywać problemy i trudne sytuacje.

Program szkolenia

Dzień 1: Twórcze, kreatywne i pozytywne myślenie

Twórcze i pozytywne myślenie.

  • moc pozytywnego myślenia;
  • zasady i czynniki kreatywnego działania i myślenia;
  • kreatywny potencjał ludzkiego mózgu;
  • przedsiębiorczość, zdolności komunikacyjne, kreatywność;
  • nieograniczona potęga wyobraźni;
  • afirmacje;
  • obszary procesu kreatywnego;
  • korzyści wynikające z kreatywnego myślenia i działania.

Ograniczenia twórczego myślenia. Pokonywanie ograniczeń.

  • bariery na drodze do kreatywności i innowacyjności;
  • czym są przeświadczenia?
  • przekonania na temat własnego procesu intelektualnego;
  • automatyzm umysłowy;
  • plan na 21 dni.

Bariery hamujące procesy twórcze. Diagnoza i pokonanie.

  • nawyki myślowe;
  • metody i narzędzia pobudzające potencjał kreatywny;
  • czynniki kształtowania wewnętrznych przekonań pracowników;
  • poza nagrodą i karą;
  • twórcze wpływanie na innych;
  • metody rozbijania schematów myślowych.

Sposoby wykorzystywania technik twórczego myślenia w życiu zawodowym.

  • techniki twórczego myślenia, m.inn: (Mind mapping, lateral thinking)
  • twórcze i odpowiedzialne podejmowanie decyzji:
  • twórczość w mnożeniu alternatyw, możliwości wyboru
  • sytuacje wymagające twórczości
  • twórcze poszukiwanie niestandardowych rozwiązań w standardowych sytuacjach
  • rozwiązywanie indywidualnych problemów; kreatywność w kontakcie z innymi

Wpływ emocji i percepcji na twórczość.

  • co to są emocje?
  • koło emocji Roberta Plutchnika
  • dwuczynnikowa teoria Lazarusa – Schachtera
  • wpływ emocji na procesy poznawcze
  • dwie drogi emocji wg. W.Jamesa
  • emocje w procesie twórczym
  • trening świadomości emocjonalnej

Dzień 2: Trening twórczości menedżera

Potencjał twórczy w zarządzaniu.

  • Potencjał twórczy – ujęcie definicyjne.
  • Cechy osobowe twórczego kierownika.
  • Komponenty kreatywności – wiedza, umiejętności, motywacja.

Diagnoza własnego typu umysłu; stylu myślenia, uczenia się, rozwiązywania problemów.

  • Autorefleksja – lider kreatywny.
  • Diagnoza własnego potencjału twórczego.
  • Self-SWOT kierownika w organizacji.
  • Kierunki twórczego rozwoju.

Twórczość w myśleniu.  Twórczość w działaniu.  Pozytywne nastawienie w zarządzaniu.

  • Lider kreatywny – jak umiejętności twórczego myślenia wpływają na efektywność zarządzania.
  • Pozytywna psychologia w zarządzaniu: misja – wizja – strategia – wartości.
  • Jak żonglowanie rozwija zdolności twórczego myślenia i działania.
  • Rodzaje problemów w organizacji.
  • Proces twórczego rozwiązywania problemów.
  • Zasady i strategie heurystyczne ułatwiające twórcze rozwiązywanie zadań.
  • Metody heurystyczne i ich zastosowanie w rozwiązywaniu problemów.

Intuicja menedżera. Katalog technik oraz sposoby wykorzystania intuicji na stanowisku kierowniczym.

  • Cechy intuicyjnego menedżera.
  • Doskonalenie potencjału intuicyjnego kierownika.
  • Cykl działania zorganizowanego wg Deminga.
  • Intuicja i jej związek z wybranymi obszarami zarządzania.
  • Rola intuicji w podejmowaniu decyzji.

Myślenie strategiczne a twórczość.

  • Techniki twórczego myślenia w zarządzaniu.
  • Aspekty talentu twórczego w zarządzaniu: zdolności, motywy, umiejętności.
  • Myślenie strategiczne – strategie w myśleniu i działaniu.

Metody szkoleniowe

Miniwykłady wprowadzające w dane zagadnienie, prezentacja szkoleniowa w PowerPoint, testy i ćwiczenia indywidualne, symulacje grupowe i dyskusja moderowana, trening umiejętności- ćwiczenia z analizą, analiza doświadczeń uczestników. Szkolenie przyjmie metodykę warsztatów aktywizujących uczestników do działania i nabywania nowych umiejętności w drodze ćwiczeń. Metody aktywizujące uczestników (symulacje, dyskusje, trening umiejętności) zajmą  80% czasu szkolenia – warsztatów.

Kontakt ws. szkolenia

Magdalena Kondziela

Magdalena Kondziela

specjalista ds. szkoleń

tel. 77 44 28 554
tel. kom. 698 489 789
magdalena.kondziela@illustro.pl